Możliwości wprowadzania na rynek propolisu i jadu pszczelego w ramach sprzedaży bezpośredniej
Zgodnie z przepisami krajowymi z zakresu bezpieczeństwa żywności w ramach sprzedaży bezpośredniej można produkować i wprowadzać na rynek między innymi produkty pszczele nieprzetworzone będące żywnością, w tym miód, pyłek pszczeli pierzga, mleczko pszczele do tej kategorii również możemy zaliczyć propolis czyli kit pszczeli.
W przypadku jadu pszczelego niezbędne jest zezwolenie zgodne z przepisami /rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 2015/2283(6), zgodnie z którym obecność jadu pszczelego na rynku polskim, w charakterze żywności przed uzyskaniem zezwolenia, o którym mowa wyżej jest nieuprawnione.
Jad pszczeli można wprowadzać na rynek jako uboczny produkt pochodzenie zwierzęcego pod warunkiem spełnienia wymagań dotyczących produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego / zgodnie z art.9 lit.h rozporządzenie (WE) nr 1069/2009(8)-jad pszczeli należy sklasyfikować jako produkt uboczny pochodzenia zwierzęcego kat.2.
W myśl tego rozporządzenia materiały tej kategorii mogą być stosowane do wytworzenia produktów pochodnych określonych w art.33 takich jak : produkty kosmetyczne , wyroby medyczne czy produkty lecznicze.
Produkty pszczele wieloskładnikowe lub przetworzone, albo żywność zawierająca takie produkty mogą być wprowadzane na rynek w ramach innych niż RHD , HD czy zakład konfekcjonowania produktów pszczelich.
W przypadku produkcji suplementów diety z zastosowaniem propolisu, których celem jest uzupełnienie normalnej diety i ich spożywanie polega na dawkowaniu wówczas obowiązują przepisy z zakresu bezpieczeństwa żywności, dotyczące suplementów diety pozostające w kompetencji Ministra Zdrowia kontrola przez Państwową Inspekcję Sanitarną .